Intellectual Property Law For Multimedia Developers (1)

by J. Dianne Brinson and Mark Radcliffe, 1994

This primer is based on the Multimedia Law Handbook which is designed to provide accurate information on the legal issues in multimedia and is provided with the understanding that the authors are not engaged in rendering legal services. If you have a legal problem, you should seek the advice of experienced counsel.

An understanding of legal issues is essential to success in the multimedia industry. Mistakes can cost the multimedia developer tens or even hundred of thousands of dollars in legal fees and damages. Delrina lost hundreds of thousands of dollars and had to recall all of the copies of its screen saver last fall when it lost a copyright suit. Delrina distributed a screen saver in which one of the 30 modules showed the comic book character Opus shooting down Berkeley Systems' "flying toasters" (made famous in Berkeley's "After Dark" screen saver program). Berkeley Systems sued Delrina for copyright and trademark infringement. The court ruled for Berkeley Systems, prohibiting further distribution of Delrina's product and requiring Delrina to recall all of the product not already sold.

Two leading multimedia developers, Michael Saenz and Joe Sparks have been in court since the fall of 1993 in a dispute about the ownership of the copyright in their successful game, Spaceship Warlock. The dispute focuses on whether Joe was an employee or independent contractor of Reactor, Inc. (Mike Saenz's company) when they developed the game. If Joe is right in claiming that he was an independent contractor, he is co- owner of the copyright and has a right to half of the profits from the game. These profits could be worth hundreds of thousands of dollars.

This primer will help you understand the legal issues in developing and distributing multimedia works. It is based on the Multimedia Law Handbook from Ladera Press, which has been endorsed by the Interactive Multimedia Association. This summary of the law should not be viewed as "answering" most questions (the Multimedia Law Handbook discusses these issues in more detail in 340 pages and includes eighteen sample agreements to show how these issues are dealt within actual transactions; you can order the book by calling 800-523-3721). Legal matters in multimedia are frequently complex and you should not rely on the information in this primer alone. You should consult with experienced counsel before making any final decisions. Multimedia products require a knowledge of the four major forms of intellectual property as well as the laws governing rights of publicity, defamation and libel.

There are four major intellectual property laws in the United States that are important for multimedia developers:

* Copyright law, which protects original "works of authorship."

* Patent law, which protects new, useful, and "nonobvious" inventions and processes.

* Trademark law, which protects words, names, and symbols used by manufacturers and businesses to identify their goods and services.

* Trade secret law, which protects valuable information not generally known that has been kept secret by its owner.

This primer will focus on U.S. copyright law because copyright law is the most important of these laws for most multimedia developers and publishers.



(To be Continued...)



May it become a tool of cross case learning for those who are interested studying Intellectual Property Rights Nationally and Internationally.(A!)



HUKUM KEKAYAAN INTELEKTUAL UNTUK PENGEMBANG MULTIMEDIA (1)

oleh J. Dianne Brinson dan Mark Radcliffe, 1994



Panduan ini didasarkan pada Buku Pegangan hukum multimedia, dirancang untuk memberikan informasi yang akurat mengenai masalah hukum di bidang multimedia, yang disediakan dengan pemahaman bahwa penulis tidak terlibat memberikan jasa hukum. Jika Anda memiliki masalah hukum, anda harus mencari nasihat dari pengacara yang berpengalaman.

Pemahaman tentang masalah hukum sangat penting untuk keberhasilan dalam industri multimedia. Kesalahan dapat membuat pengembang multimedia rugi puluhan atau bahkan ratusan ribu dolar untuk biaya hukum dan kerusakan. Delrina kehilangan ratusan ribu dolar dan harus mengingat semua salinan screen saver pada musim gugur yang lalu ketika mereka kehilangan setelan hak cipta. Delrina mendistribusikan screen saver di mana salah satu dari 30 modulnya memperlihatkan karakter buku komik Opus menembak jatuh Systems Berkeley 'toaster terbang" (terkenal sebagai Berkeley's "After Dark" program screen saver). Sistem Berkeley menggugat Delrina soal hak cipta dan pelanggaran merek dagang. Pengadilan memutuskan kemenangan untuk Berkeley Systems, melarang distribusi produk Delrina lebih lanjut dan memerintahkan Delrina untuk menarik kembali semua produk yang tidak terjual.

Dua dari pengembang multimedia terkemuka, Michael Sáenz dan Joe Sparks telah beradu di pengadilan sejak musim gugur tahun 1993 dalam sengketa tentang kepemilikan hak cipta dalam game sukses mereka, Spaceship Warlock. Sengketa ini berfokus pada apakah Joe adalah seorang karyawan atau kontraktor independent dari Reactor Inc (perusahaan Mike Sáenz's) ketika mereka mengembangkan permainan. Jika Joe benar dalam menyatakan bahwa ia adalah seorang kontraktor independen, dia adalah juga pemilik hak cipta dan memiliki hak untuk setengah dari keuntungan dari permainan tersebut. Keuntungan ini bisa bernilai ratusan ribu dolar.

Panduan ini akan membantu Anda memahami masalah hukum dalam pengembangan dan distribusi karya multimedia. Hal ini didasarkan pada Buku Pegangan hukum multimedia dari Ladera Press, yang telah disetujui oleh Asosiasi Interaktif Multimedia. Isi dari panduan ini tidak boleh dianggap sebagai ”jawaban” dari pertanyaan yang sering diajukan (Manual UU Multimedia membahas isu-isu ini secara lebih rinci dalam 340 halaman dan termasuk 18 sampel perjanjian untuk menunjukkan bagaimana isu ini dibahas dalam transaksi di dunia nyata, Anda dapat memesan buku tersebut dengan menelepon 800-523-3721). Permasalahan hukum di bidang multimedia seringkali kompleks dan sebaiknya Anda tidak mengandalkan pada informasi dalam panduan ini saja. Dengan pengacara yang berpengalaman, Anda harus berkonsultasi sebelum mengambil keputusan akhir. Produk Multimedia memerlukan pengetahuan dari empat bentuk utama kekayaan intelektual dan hukum yang mengatur hak-hak publisitas, pencemaran nama baik dan fitnah.

Ada empat hukum utama kekayaan intelektual di Amerika Serikat yang penting bagi pengembang multimedia:



̢ۢ Hukum Hak Cipta yang melindungi hak cipta karya asli kepengarangan

̢ۢ Hukum paten, yang melindungi penemuan dan proses yang baru, berguna, dan "tak nyata"

̢ۢ UU Merek, yang melindungi kata-kata, nama dan simbol yang digunakan oleh produsen dan bisnis untuk mengidentifikasi barang dan jasa.

̢ۢ Hukum rahasia dagang, yang melindungi informasi berharga umumnya tidak diketahui telah dirahasiakan oleh pemiliknya.



Panduan ini akan fokus pada hak cipta AS karena hak cipta adalah bagian yang paling penting dari undang-undang untuk pengembang multimedia dan penerbit.



(Bersambung....)



Semoga artikel ini dapat menjadi bahan pembelajaran lintas kasus bagi yang tertarik mempelajari HAKI di ranah Nasional maupun Internasional.(A!)





Tidak ada komentar

Diberdayakan oleh Blogger.